Królowa wszystkich kasz – zobacz, dlaczego warto jeść kaszę jaglaną!


Może zastanawiasz się czasem, co takiego wyjątkowego jest w kaszy jaglanej, że tak często polecają ją trenerzy, eksperci żywieniowi czy lekarze? W tym artykule odpowiemy Ci na to pytanie i…prawdopodobnie zachęcimy Cię do częstszego jej spożywania!

Kasza jaglana – najzdrowsza z kasz

Kasza jaglana jest uważana za jedną z najzdrowszych kasz na świecie. Bezpiecznie można ją wprowadzić do niemalże każdej diety, także bezglutenowej – jest pozbawiona glutenu, w związku z czym tolerują ją osoby chorujące na celiakię. Działa alkalizująco i zawiera dużo białka, które jest łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. Ponadto jest bogatym źródłem cennych przeciwutleniaczy, dlatego opóźnia procesy starzenia i zapobiega powstawaniu nowotworów. Znajdziesz w niej również witaminy z grupy B, biotynę, kwas pantotenowy, kwas foliowy, a także składniki mineralne: głównie potas, magnez, żelazo i krzem. Ze względu na wysoką zawartość żelaza kaszę jaglaną poleca się przy niedokrwistości. Inną jej zaletą jest to, że dzięki lecytynie i witaminie E poprawia pamięć i koncentrację. Krzem, który występuje w kaszy jaglanej, wzmacnia włosy i paznokcie. Specjaliści dietetyki zalecają ją także osobom chcącym obniżyć cholesterol i zapobiec rozwojowi miażdżycy. Kasza jaglana pomaga też ludziom zmagającym się ze stresem i bezsennością, ponieważ jej składnikiem jest tryptofan, który reguluje poziom serotoniny – neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za zasypianie i dobre samopoczucie.

Z czym jeść kaszę jaglaną?

Jej ogromną zaletą jest to, że jest lekkostrawna, sycąca, tania i smaczna. Kaszę jaglaną możesz jeść zarówno na śniadanie, obiad, jak i kolację, ponieważ idealnie komponuje się z wieloma popularnymi warzywami, owocami, a także mięsem, rybami czy zupami. Stanowi także dodatek do deserów i zapiekanek. Można traktować ją jako alternatywę dla ryżu, ziemniaków, a nawet płatków owsianych. Oczywiście wiele zależy od osobistych preferencji, jednak miej na uwadze, że przyzwyczajenia żywieniowe możesz modyfikować! To, co dziś wydaje Ci się mało smaczne, po kilku spożyciach prawdopodobnie Twoje kubki smakowe to zaakceptują i polubią. W ten sposób możesz wyeliminować wszelkie zgubne nawyki żywieniowe. Na przykład, zamiast kupować niezdrowe fast-foody, przyrządzasz burgery z kaszy jaglanej. W ich skład wchodzi oczywiście kasza i bułki, ale też szpinak, jajka, cebula czy pomidor.

Jak ugotować kaszę jaglaną?

Przed gotowaniem kaszy warto najpierw ją przepłukać, a nawet moczyć w zimnej wodzie. Następnie kaszę wsyp do garnka i zalej wodą w proporcji dwie szklanki wody na jedną szklankę kaszy. Gotuj bez przykrycia przez około 15-20 minut, aż woda odparuje i wsiąknie w kaszę. Po takim czasie jest smaczna i gotowa do spożycia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*